Pages

Saturday, June 4, 2011

Hos Imam Muda; Ust.Zulkarnain.Hamzah dalam Forum Perdana di Masjid Ar-Rahimah, Greenwood

Bismillahirrahmanirrahim...bertarikh 26 mei, telah diadakan satu forum perdana yang bertajuk "PEMBUKAAN KOTA MAKKAH - PENYEBARAN ISLAM" di Masjid Ar-Rahimah, Taman Greenwood. Pelbagai isi dan huraian telah dibentangkan oleh kedua-dua ahli panel iaitu Ustaz Zulkarnain Hj Hamzah dan Ustaz Riduan Mohammad Nor. Berikut adalah video sewaktu pemebentangan Ust. Zulkarnain yg sempat saya rakamkan. Gambar dan audio tak berapa terang, maklum lah bukan rakam pakai handycam, ttp 'handphone'. (n_n)




5.03
"taatlah kamu kpd Allah, taatlah kamu kepada rasul, taatlah kamu daripada bahagian umri-ulama' daripada kalangan kamu"

Kata Imam Tabari:
-ulil amri ini orang-orang yg menguruskan urusan dunia-Agong,PM,TPM, Exco, parlimen, Wakrak, Jkk, Ceo-Ceo, orang-orang yg menguruskan urusan dunia.

-juga orang-orang yg mahir dalam ilmu agama, ulama' -umara' itu ialah 3: Orang yang mengurus dunia, orang-orang yg menguruskan urusan agama dan para sahabat.





1.33
"Kalau kamu berselisih antara keduanya, kembalilah kamu kepada rasul.."

Bagaimana nabi mentarbiyah para sahabat, kaum aus dan khazraj
2.17
"nabi membawa 3 perkara dalam tauhid
  • tauhid rububiyyah
  • tauhid uluhiyyah
  • tauhid asma wa sifat
Untuk melahirkan generasi yg hebat kita kena pegang, kita kena tanam dalam diri setiap muslimin itu dengan kefahaman 3 perkara ini. Yang pertamannya tauhid rububiyyah, hak pencipta itu adalah hak Allah SWT. Contohnya; hak pencipta langit,bulan dan hujan.

Hak pencipta hukum hak Allah SWT. COntohnya; wanita(isteri) yg kematian suami-berkabung 4 bulan 10 hari, haram mencabut bulu kening, haram riba, wajib berpuasa (di bulan Ramadhan), hukum qisas. Dan hak pencipta qada' dan qadar. Sabda nabi: "Segala kesakitan dan kepayahan umat Muhammad Allah angkat darjat ke atas diri dia".

9.46
"Rakyat Selangor merupakan penonton tertinggi rancangan agama-'Memecah tradisi satu penemuan dalam sebuah perjalanan' - sebabnya belum pernah rancangan agama mencecah 3.2 JUTA penonton...paling tinggi 120 ribu penonton."

10.40
"bila wujud Imam Muda, remaja perempuan dah mula tengok siaran agama. Yang ramai menonton rancangan Imam Muda ni remaja perempuan sebab Imam Muda 'handsome'.





Dalam ibadah mesti ada
  • rasa takut
  • rasa mengharap
  • mahabbah; rasa cinta
  • tawakal
2.00
"Tunjukkanlah aku jalan yg lurus, jalan yang sebagaimana yg telah Engkau beri nikmat seperti Abu Bakar, seperti Umar, seperti Ali, seperti Nabi, seperti Musa, seperti Ya'akub."






"JAdilaH Orang yaNg BerilMu & JanGan Kita jAdi oRanG Yang taK BerILmu, nak MeneGur OraNg"



Sekian ...segala yang baik itu daripada Allah SWT dan yang segala yang buruk datang dari kelmahan kita sendiri.

No comments:

Post a Comment

Total Pageviews

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...