Pages

Thursday, June 24, 2010

pOmpUan Maen CapOeiRa...boleh ker???


Boleh ke sister main capoeira???
4 ur information yg x tahu capoeira ni…Capoeira ni sbnrnye merupakan salah satu martial arts yg cukup terkenal di Brazil terutamanya. Ia merupakan antara martial arts yg boleh dikatakan unik and fun(pd pandangan aku la). Capoeira ni bkn sahaja melibatkan martial arts or ilmu mempertahankan diri, ia turut merangkumi elemen-elemen dance, music, acrobatic, n so on(lupa yg satu lg). Nak tahu lebih lanjut boleh bukak youtube, then type kat search – Capoeira or mane website laen kat dalam google. Ringkasnya, topik yg hendak aku bicarakan adalah sesuaikah golongan hawa join this martial arts??

Dalam game capoeira ni, boleh dikatakan banyak skill atau body movement yg boleh dikatakan agak ‘sensitif’ dan x manis dipandang apabila dimainkan oleh golongan hawa ni. Jika dibarat, seni martial arts ni terdiri dr ramai golongan player tidak mengira jantina, usia dan warna kulit. Namun, pada pandangan aku,jika kita lihat dari kaca mata Islam, boleh je sister2 nak join this club,dan dibenarkan dlm Islam selagi sempurna menutup aurat, dan pergerakan yg dilakukan tidak mendatangkan fitnah pada pandangan umum krne adanya pergerakan2 yg agak sensitive. Tambahan lagi, seeloknya atau lebih afdhal diadakan di tempat2 yg tertutup dan terlindung dari pandangan kaum adam. Bukan capoeira je, club2 martial arts yg laen pon sama juga.

Baru-baru ini club capoeira di tempat aku belajar ni baru sahaja mendapat approval dari pihak atasan, and then pada asalnya kami tidak mahu melibatkan kaum hawa dlm kelab ni, namun timbul idea2 yg mahu memasukkan sister2 ke dalam kelab ni krne ada segelintir kaum hawa yg mahu join kelab ni. Berapa ramai Wallahua’lam. Kemudiannya ada sorang senior ni yg telah grad dr pusat asasi ni dan akan melanjutkan pelajaran beliau ke IIUM Gombak pada Julai ini, turut turun training, dan beliau menyuarakan pendapat beliau mengenai hal perlibatan sister2 dalam kelab capoeira ni. Dan aku cukup setuju lah dgn pandangan yg dilontarkan oleh beliau. Antara isinya, seandainya ada sister2 yg turut mahu join this club, sebaiknya kita plan btol2 supaya capoeira ni nampak seperti member education disamping kita bergumbira. Maknanya kita buat kat tempat2 yg tertutup lah tmpt training supaya dapat mengelakkan dari tohmahan org awam;Nampak je game capoiera, bg dorang social lebih, x elok…so hal2 seperti ni kita kne jage r, sme jugak seperti martial arts yg laen macam silat, taekwondo, karate-do. And then, yg mane movement yg too sensitive tu seeloknya ditapis.

No comments:

Post a Comment

Total Pageviews

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...