Pages

Wednesday, May 18, 2011

Doa Qunut




-Dalam mazhab Syafi'e kita disunatkan qunut pada solat subuh sama ada ketika turun bencana atau tidak. Dibaca pada iktidal ke-2 dan ia adalah sunat ab'ad dalam erti diberi pahala bagi orang yang mengerjakannya dan bagi yang lupa disunatkan sujud sahwi bagi menggantikannya. Tidaklah rugi orang-orang yang mengerjakannya. =D


@Maksud Bacaan Doa Qunut@
* * * * * * * * * * * * * * * * * * *

Ya Allah, berilah aku petunjuk sebagaimana orang-orang
yang telah Engkau tunjuki

Sejahterakanlah aku sebagaimana orang-orang
yang telah Engkau sejahterakan

Pimpinlah aku sebagaimana orang-orang
yang telah Engkau pimpin

Berkatilah hendaknya untukku apa yang telah
Engkau berikan padaku

Jauhkanlah aku daripada segala kejahatan
yang telah Engkau tetapkan

Sesungguhnya hanya Engkaulah sahajalah yang menetapkan,
dan tiada sesiapapun yang berkuasa menetapkan sesuatu
selain daripada Engkau

Sesungguhnya tidak terhina orang yang memperolehi pimpinan-Mu
Dan tidak mulia orang-orang yang Engkau musuhi

Telah memberi berkat Engkau, ya Tuhan kami dan maha tinggi Engkau
hanya untuk Engkau sahajalah segala macam puji
terhadap apa-apa yang telah Engkau tetapkan

Dan aku minta ampun dan bertaubat kepada Engkau
Dan Allah rahmatilah Muhammad , Nabi yang ummi
dan sejahtera keatas keluarganya dan sahabat-sahabatnya.

@* * * * * * * * * * * * * * * * * * *@


No comments:

Post a Comment

Total Pageviews

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...