Pages

Thursday, November 18, 2010

Kamu Takkan Rugi...(Bhg.2)

Bismillahirrahmanirrahim

-Surah Al-Baqarah 2:265

Maksudnya:


"Dan perumpamaan orang yg menginfakkan hartanya untuk mencari redha Allah dan untuk memperteguh jiwa mereka, seperti sebuah kebun yg terletak didataran tinggi yg disiram oleh hujan lebat, maka kebun itu menghasilkan buah-buahan dua kali lipat. Jika hujan lebat tidak menyiraminya, maka embun (pun memadai). Allah Maha Melihat apa yg kamu kerjakan."


Ketahuilah sahabat, walau sekecil manapun kebajikan yg kita kerjakan diatas muka bumi Allah ni, Allah akan membalasnya dengan berlipat-lipat ganda. Malah lebih besar ganjarannya apabila kita berisitqamah dan terus menerus mengerjakan kebajikan/menginfakkan harta dijalan Allah.


Kadang-kadang pernah tak kita berfikir@bermonolog sendirian, "Kalau aku derma kan nanti x boleh beli makanan yg best2" atau, "Kalau ak bagi seringgit apa pulak orang/geng2 aku kata. Bagi 20 ringgit r" atau, "Alamak, ada peminta sedekah lah, ambik jalan lain lah."


Mari kita baca dan amati ayat dibawah;

-Surah Al-Baqarah 2:268

Maksudnya:


"Syaitan menjanjikan (menakut-nakutkan) kemiskinan kepadamu dan menyuruh kamu berbuat keji(kikir), sedangkan Allah menjanjikan ampunan dan kunia-Nya kepadamu. Dan Allah Mahaluas, Maha Mengetahui."

-Surah Al-Israk 17:27

Maksudnya:


"Sesungguhnya orang-orang yg pemboros dan pembazir itu adalah saudara-saudara syaitan. Dan syaitan itu sangat ingkar kepada Tuhannya."

-Surah Muhammad 47:38

Maksudnya:


"Ingatlah, kamu ini orang-orang yg diajak untuk menafkahkan (hartamu) di jalan Allah. Maka diantara kamu ada orang yg bakhil, dan barangsiapa yg bakhil sesungguhnya dia hanyalah bakhil untuk dirinya sendiri. ..."


Kita mengerjakan kebajikan bukan untuk mengejar redha manusia, tetapi untuk mengejar redha Allah dan mendapat rahmat daripada-Nya. "Dan berlumba-lumbalah kamu dalam berbuat khairat(kebajikan)..." (Al-Baqarah 2:148)


Adapun mereka yg boros (membazir) itu atau yg melonggokkan hartanya serta tidak menggunakan segala petunjuk-petunjuk Allah SWT tidak ubah seperti Qarun yg ditenggelamkan ke dalam perut bumi berserta harta-hartanya. Tidaklah Allah menurunkan rezeki kepadamu melainkan supaya kamu bersyukur kepada-Nya dan menguji sejauh mana keimanan kamu dalam membelanjakan harta(mu). Sesunguhnya orang-orang yg boros itu termasuk dalam saudara-saudara syaitan.

-Surah Asy-Syura 42:23

Maksudnya:


"Itulah (kurnia) yg diberitahukan Allah untuk menggembirakan hamba-hamba-Nya yg beriman dan mengerjakan kebajikan. ..."


Orang-orang yg beriman dan mengerjakan kebajikan ditempatkan didalam taman-taman syurga. "Maka nikmat Tuhanmu yg manakah yg kamu dustakan?"(surah Ar-Rahman ayat 13).


Apabila Allah SWT jadikan manusia ini berbagai-bagai status, ada yg miskin dan ada yg kaya, ada yg kuat dan ada yg lemah, bermaksud Allah SWT mahu hamba-hamba-Nya itu hidup saling tolong menolong dan berkasih-sayang.

No comments:

Post a Comment

Total Pageviews

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...